Menu Zamknij

„Wtedy kiedy” – człowieku, orientuj się… w datach!

Nie będę ukrywać – nie mam zbyt dobrej pamięci do dat. Znam, oczywiście, rok Bitwy pod Grunwaldem, daty wojen światowych i Rewolucji Francuskiej, ale cóż – ekspertem z pewnością nie jestem. Całe szczęście gra „Wtedy kiedy” nie wymaga od nas dokładnej znajomości historii – wystarczy ogólne rozeznanie, chwila logicznego myślenia i jak zawsze w grach, odrobina szczęścia.

„Wtedy kiedy” Wydawnictwa EGMONT to gra imprezowa przeznaczona dla 2- 8 graczy w wieku od 10 lat. Zasady są bardzo proste i intuicyjne, w kilka minut każdy załapie, o co chodzi. W zestawie podstawowym otrzymujemy 274 dwustronne karty, co daje w sumie 548 rozmaitych dat. Wszystkie ułożone są w solidnym pudełku, w którym zostawiono miejsce na kolejne dodatki do gry, takie jak np. „Szalone fakty” – dzięki takim rozszerzeniom zabawa może zaskakiwać nowymi datami, zyskuje odświeżenie i nie znudzi się zbyt szybko.

Rozgrywka rozpoczyna się od zabrania po jednej karcie przez każdego z graczy i wyłożenia jej na stole – to będzie karta bazowa, do której każdy układa swoją oś czasu. Następnie najstarszy gracz losuje kartę z pudełka i odczytuje zapisane na niej wydarzenie, ale z pominięciem daty. Zadaniem osoby siedzącej po jego lewej stronie jest przyporządkowanie czasowe wydarzenia poprzez wskazanie miejsca przed lub za posiadaną kartą bazową (np. karta bazowa ma datę 1567 – miejsce przed oznacza wcześniejszą datę odczytanego wydarzenia, a miejsce za datę późniejszą). Jeśli jego wskazanie jest poprawne chronologicznie, gracz umieszcza kartę na swojej osi. Jeśli nie, szanse zdobycia karty otrzymuje kolejny uczestnik. Jeśli żaden z graczy nie odpowie prawidłowo, karta wraca na koniec talii. Gra trwa do momentu, gdy ktoś z uczestników ułoży na swojej osi 10 kart.

Choć wydawać się może, że nieznajomość dat będzie tutaj przeszkodą, to nic bardziej mylnego – fakty zapisane na kartach dotyczą bowiem nie tylko wydarzeń historycznych, ale też kulturalnych, sportowych, politycznych, a nawet bardzo zwariowanych ciekawostek. Wśród wydarzeń znajdziemy przeniesienie stolicy z Krakowa do Warszawy (1596), opatentowanie gumki recepturki (1845), Oscara dla Jana A.P. Kaczmarka (2005) czy też pierwsze wydanie „Hobbita”(1937). Jak więc widać przekrój dat i zdarzeń jest bardzo szeroki, dzięki czemu gra jest ciekawa, dynamiczna i angażująca, a poznane dzięki niej fakty będą zarówno dobrą powtórką z historii, jak i inspiracją do small talków czy okazją do zaimponowania w towarzystwie 😉

Niewielka ilość elementów jest tutaj wielkim plusem – nic nas nie rozprasza i nie utrudnia niepotrzebnie rozgrywki. Samo pudełko jest niewielkie i bardzo poręczne, dzięki czemu grę można zabrać na wakacje albo wizytę u przyjaciół. Spróbujcie sami i przekonajcie się, czy wasza orientacja w datach jest tak dobra, jak myślicie 😉 Serdecznie polecam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *